DHA (Dokosaheksaenoik Asit) Nedir? Faydaları Nelerdir?

0
3872
DHA (Dokozahekzaenoik Asit)

Omega-3 yağ asitlerinin en önemlilerinden birisi olan Dokosaheksaenoik Asit kısaca DHA olarak bilinmektedir. 22 karbon uzunluğunda, 6 çift bağa sahip uzun zincirli esnek bir omega-3 asit türüdür. DHA hücre zarlarının sağlıklı ve esnek olmasına yardımcı olmaktadır. Bu sayede hücreler arası iletişim ve geçirgenlik daha sağlıklı olmaktadır.

DHA, Beynin bir bölümü olan Serebral Korteksin, derinin ve retinanın temel yapısal bileşeni olan omega-3 yağ asitlerinin bir türüdür. Özellikle retina ve beyin hücreleri için önemlidir. Beyinde bulunan doymuş yağların %50’ye yakın kısmını DHA oluşturmaktadır.

Genelde balık yağı ve yosun yağından ya da anne sütünden elde edilebilir. Bunun dışın bir başka Omega-3 türü olan ALA’dan (Alfa Linolenik Asit) sentezlenebilmektedir.

Omega-3 DHA Hangi Besinlerde Bulunur?

Omega-3 yağ asitlerinin en önemlilerinden olan DHA vücut tarafından sentezlenemez. Bu yağ asidi vücut tarafından üretilmediği için dışarıdan takviye ile bu eksikliği tamamlamamız gerekir. Bu eksikliği başta balık olmak üzere özellikle orkinos, somon, sardalya gibi yağ oranı yüksek balıklardan temin edebiliriz. Balık dışında yumurta, et ürünleri ile ya da kapsül balık yağı ürünlerinden giderebiliriz. Ayrıca ceviz, keten tohumu gibi kuruyemişlerde de DHA bulunmasına rağmen yağlı bir balık DHA açısından çok daha zengindir.

Vücut Sağlığı ve Omega-3 DHA

DHA vücudumuzdaki her hücrenin bir parçasıdır. Beyindeki hücrelerin haberleşme ve aralarındaki iletişimi kurması için çok önemli bir asittir.

DHA kalp krizi, damar hastalıkları, migren, yüksek kolesterol, tansiyon, bazı alerji türleri gibi birçok hastalıktan korunmamızda önemli rol oynar. Kanser hücrelerinin hayatta kalmalarını zorlaştırır. Kalp ritmi bozukluğunu düzenlediği tespit edilmiştir. Astım semptomlarını azaltıcı etkisi görülmüştür. Gebelik sürecinde alınması önerilmektedir. Erken doğum, düşük tehlikesi gibi riskleri azaltmaktadır. Doğum sonrasında annede depresyon gibi olumsuzlukları da azaltmaktadır.

DHA eksikliğinde dikkat dağınıklığı, tepkilerin yavaşlaması, hiperaktivite, öğrenmede güçlük, agresif düşmanlık, hafıza ve konsantrasyon sorunları hatta alzheimer gibi hastalıklara yol açabilir. 

Annelerin hamilelik ve emzirme dönemlerinde DHA ihtiyaçlarını karşılaması çok önemlidir. Bebeklerin sinir sistemi oluşumu sırasında DHA en önemli Omega-3 türüdür. Bebekler bu ihtiyaçlarını önemli bir DHA miktarına sahip olan anne sütüyle sayesinde karşılar.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz